Hírek,Infók!
2009.02.10. 20:35
A rádió körülbelül 1ével ezelőtt alakult. Azóta 3 tulaja volt. Mostmár a végleges tulaj eldöntötte hogy valami maradandót szeretne alkotni.Ha jobbnál jobb house zenéket, illetve electro zenéket akarsz hallgatni, akkor nincs más dolgod mint a bannerre kattintani és élvezni az adásokat.Hallgasd te is a Royal radiot ahol a hét mindennapjában több mint 10 műsorvezető gondoskodik a kedves hallgatók jó hangulatáról.
Sziasztok!
Nemrég elindult a Zenekérések fórum ahol bárki kérhet zenét akár tőlem, akár egymás közt!
A kéréseket megpróbálom minél hamarabb teljesíteni!!!
Közelgő Bulik!!!
Zenei Hírek!
Beszélni, vagy nem beszélni? Ez itt a kérdés.
Teljesen megoszlanak a vélemények arról, hogy egy DJ előadása során használja-e a mikrofont, vagy sem. Vesézzük ki egy kicsit a témát.
Elméletileg, és papíron is kétféle lemezlovas létezik. Egyik, aki mixeléssel köti össze a dalokat, másik, aki szövegeléssel. Ez utóbbi díszpéldányai kihalóban vannak, miután mindenki megtanul mixelni. Nincs is ezzel semmi baj. Nem egy nehéz dolog, csak egy kis türelem és két fül kell hozzá. Ám a két „faj” keveredik. Sokan elcsábulnak a szövegelés iránt. Ha egy jó zenéről eszükbe jut valami, szeretik megosztani ezt másokkal is. Jó az, hogy az ember egy buliban a kedvenc zenéje mellé kap valami frappáns poént, vagy valami érdekes információt. De mégis ki kíváncsi arra, hogy éppen kit akar aznap este az ágyában látni az, akinek a zenéléssel kellene foglalkozni? Arról nem is beszélve, hogy milyen jogon jellemzi egy DJ a közönségét trágár szavakkal? Vagy hogyan képzelhet annyit magáról, hogy egy parti kellős közepén undorító szavakat kántáltasson a néppel? Nem mondok neveket, de mindenki tudja, miről beszélek.
De igazából nem kizárólag ők tehetnek róla. A nagy neveket tiszteljük, elismerjük munkásságuk miatt, és legfőképp azért szeretjük őket, mert olyan bulit csapnak, ahol mindenki visítva tombol. Ez nem véletlen. Egy jó lemezlovas, akármit művel, szeretjük, és ott vagyunk a bulijain. Mégis a közönség az, aki hagyja, hogy így nyilvánuljanak meg egyesek.
Oda-vissza működik a dolog, ezért fajult idáig, hogy már szinte mindent szabad a pódiumon. Erre viszont nem az a megoldás, hogy minden DJ-t levizsgáztatnak újra. Nem egy szövetségnek, vagy a kormánynak kell eldöntenie, ki léphet ki közönség elé, vagy éppen, ki nem. Egy lemezlovász olyan, amilyen. Nem csak ő a felelős a bulikért. A közönség és a szórakozóhelyek tulajdonosai is felvállalják mindezt. Akkor miért csak a DJ tehet róla? Persze aki gusztustalanságokat óbégat, nem is egy szent, de miért kell ezért mindenki mást is büntetni?
Kíváncsi leszek, mi lesz a végeredménye ennek a hercehurcának. Az biztos, hogy változtatni kell ezen, nem szereti senki, ha ocsmány dolgokról hadovál olyasvalaki, aki elméletben a szórakoztatást vállalt. Ki kellene nyitni a szórakozó emberek szemét és fülét, és persze a munkaadóknak is oda kellene figyelni a mértékletességre. Nem szabadna elfelejteni, hogy egy buliba táncolni, ismerkedni, iszogatni jár az ember, nem, pedig lealacsonyodni odáig, hogy mindent eltűrjön.
"Úgy erkölcsileg, mint anyagilag" - dj-k és másolt cd-k
Lázban ég a dj-világ, legalábbis az "underground" része, akármit jelentsen is ez. A Vám- és Pénzügyőrség ellenőrzései nemrég ilyen zenéket játszó klubokat is érintettek, és sokak számára most derült csak ki: ha másolt cd-ről játszik, akkor vagy pénzt kell fizetni, vagy pedig matricákkal kell igazolni, hogy tényleg vásárolta vagy kapta a zenét. Jogok, érvek, ellenérvek, razziák - mindezt körüljárjuk.
Dj-k riadó!
Ezzel került fel először a Soutien Gorge blogjára az a levél, amit egy budapesti klub vezetői írtak arról, hogy a Vám- és Pénzügyőrség (VPOP) általános ellenőrzést tartott náluk; többek között átvizsgálták a dj-pultot is és az egyik dj-t megbüntették a nála talált másolt cd-k után; valamint elmondták, hogy további ellenőrzésekre is számítani lehet. Ezután több lap és blog is foglalkozott az üggyel (lásd például a Zoom, a Kultplay írását, vagy a "megérdemlik, akik lopott zenéket játszanak!" oldalról ezt a blogbejegyzést.) Az "underground" dj-k közül, úgy tűnik, mindenki hallott már a dologról; a legtöbben talán a Drumandbass.hu e fórumán beszélték meg gondjaikat (amit aztán az adminisztrátorok lezártak). De mi is ez az egész, miért kell fizetni és mennyit, mi jár azért, és mi a baj ezzel, ha van - ennek igyekeztünk utána járni. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) részéről Jeszenszky Zsolt válaszolt a kérdéseinkre; valamint az említett oldalak kommentjeinek átböngészésén túl több dj-t is megkerestünk. Ők különféle műfajokban játszanak, kiadói, menedzseri és buliszervezői oldalról is érintettek, ezért úgy véltük: jól látják a helyzetet.
Miért kell fizetni mennyit?
Ha egy dj lejátszik egy zenét egy szórakozóhelyen, az nyilvános bemutatás, ami után az Artisjus beszedi a jogdíjat - a témával itt foglalkoztunk részletesen. Továbbá sokan tudják vagy tudni vélik, hogy "letölteni legális", ami nagyjából azt jelenti, hogy ha valaki magáncélra letölt egy zenét - de nem oszt meg! -, az nem követ el bűncselekményt; az általa okozott kárt az üres hanghordozók árába beépített jogdíjjal igyekeznek fedezni. Azonban azért kell, ahogy sokan felháborodottan megfogalmazták: "háromszor fizetni", mert természetesen ha valaki nyilvánosan lejátssza a letöltött számot, az már természetesen nem számít magáncélú "szabad felhasználásnak". Ha azonban bizonyos összegű jogdíjat befizet, akkor azzal jogosultságot szerez a "hangfelvételek többszörözésére", nemcsak magáncélra, hanem nyilvános bemutatásra is.
Mindezt a szerzői jogi törvény írja elő; a konkrét összeget a Mahasz határozta meg, jelenleg az a következő: lehetséges egy összegben egy évre átalánydíjat fizetni, ami jeleneg 90 ezer forint + ÁFA; ebből kedvezményeket is lehet kapni, például ha valaki a Mahasz tarifaközleményének kihirdetéstől számított egy hónapon belül megfizeti; vagy tagja a DJ Szövetség - Magyar Lemezlovasok Egyesületének - ebben az esetben 30 százalék kedvezményt kap, bruttó 108 ezer forint helyett 91,200-at fizet. A másik lehetőség a nem éves, hanem egyes másolt cd-nként fizetett díj, ami 1800 forint. A jogdíjjal jelentési kötelezettség is jár, vagyis a dj-knek le kell adniuk a Mahasznak, hogy milyen zenéket írtak ki a cd-kre, hogy a szövetség meg tudja keresni a jogtulajdonos kiadókat és kifizetni őket. Amennyiben valaki nem fizette meg ezt a jogdíjat, akkor büntetést kap, ami az okozott kár (vagyis 1800 HUF / cd) kétszerese; számítógép használata esetén a hangfelvételenkénti 150 forintos díj duplája - és hozzáadódnak a bűnügyi költségek és a szakértői díj, függően attól, hogy az ügyész mit állapít meg.
Természetesen abban az esetben nem kell fizetni, ha a cd-re kiírt zene szabadon felhasználható vagy pedig azt a dj megvásárolta. Az előbbi kategóriába a kiadók, zenészek által körbeküldött ún. promóciós zenék tartoznak; az utóbbiba a legális internetes zeneboltokban (például az elektronikus tánczenében leginkább használt Beatporton) megvásárolt számok. A gond csak az, hogy ugyebár egy írott cd-n nem "látszik", hogy arra milyen forrásból került fel a zene. Ezt a jelenlegi szabályozás a következőképpen igyekszik megoldani, Jeszenszky Zsolt megfogalmazásában: "ha a felhasználó hitelt érdemlően (számlával) tudja igazolni a vásárlást, a Mahasz a cd-k és a számlák ellenőrzése után ingyenesen felragasztja a matricát a cd-re, igazolva, hogy az kizárólag jogtiszta hangfelvételeket tartalmaz." A promóciós felvételeknél pedig a kiadótól szerzett írásos engedély alapján adják a hologrammos matricát. Lehetőség van arra is, hogy ha valaki számítógépről játszik, akkor azt jogosíttassa, e szabályozás egyszerűsítésén most dolgoznak.
Az így befolyt pénzeket a Mahasz a kiadóknak osztja tovább, amelyek aztán a szerződéstől függően juttatnak belőle a szerzőknek, előadóknak. (Azért a Mahasz és nem az Artisjus a jogosult szervezet az ügyben, mert itt a "hangfelvétel-előállításról" van szó; amely után egyébként a kiadók, már ha ők maguk nyomják a lemezeket, ún. mechanikai jogdíjat fizetnek a szerzőket képviselő Artisjusnak.) "Természetesen ahhoz, hogy a jogosult jogdíjat kaphasson, a jogkezelő felé le kell jelentenie a tulajdonát képező hangfelvételt (vagy szerzeményt, stb.), így nem csak a felhasználók, de a jogosultak számára is fontos az adatszolgáltatás" - írta a Quart kérdésére Jeszenszky Zsolt, aki azt is elárulta, hogy "a Mahasz nagy erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy önerejébők, saját kútfőjéből is minél több jogosultat felismerjen, beazonosítson és jogdíjat fizessen nekik. Épp a saját zenét készítő dj-k körében okozott kisebb meglepetést már tavaly is, amikor egyszer csak kaptak egy kis pénzt a jogdíjosztásnál, sok esetben úgy, hogy fogalmuk sem volt róla, hogy ilyen jár nekik." (Ugyanis a dj-k, ha saját zenét készítenek és azt valaki játssza a klubokban, akkor ha kiadóvá nem is, de "hangfelvétel-előállítóvá" lesznek.) A beazonosíthatatlan felvételekre, jogtulajdonosokra jutó összegeket öt évig elkülönítik, ezalatt lehet jelentkezni értük.
Problémák, érvek, ellenérvek
Az általunk megkérdezett dj-k, elektronikus egyik fő kifogása a jelenlegi szabályozással az volt, hogy a szerzői jogi törvény, amire mindez alapul, nem képes követni a nagyon gyorsan változó internetes piacot. Az egyszerűség kedvéért pontokba szedtük az említett problémákat. 1) A Beatport és más hasonló internetes oldalak által adott "számlák", vagyis tulajdonképpen e-mailek gyakorlatilag percek alatt hamisíthatók, ennél fogva nem lehet ellenőrizni, hogy valóban megvásárolta-e egy dj az adott számot. 2) Életszerűtlen, hogy a rengeteg kis külföldi kiadótól érkező, egyes nagyobb nevű "underground" dj-k esetén akár napi 20-30 felvétel mindegyikére a Mahasz által elfogadott "írásbeli engedélyt" kérjen egy dj. Bizonyos műfajokban a legfőbb médium mára a zeneblog, ahová a feltörekvő producerek elküldik zenéiket - ha valami nem a szerző engedélyével kerül ki, azt kérésre leszedik. Aligha lehet ezekről is minden esetben írásos engedélyt kérni. 3) Vajon hetente be kéne menni tehát a Mahaszhoz, hogy az ember engedélyt kérjen a jogtisztán beszerzett zenék lejátszására? És ha szombaton vesz meg egy zenét, akkor azt nem játszhatja aznap este egy buliban? 4) Sokan a dj-zés mellett saját zenéket is írnak, és ezeket játsszák a bulikban - miért és hogyan kell a saját zenéire engedélyt szereznie az embernek?
Jeszenszky Zsolt ezekre a következőket válaszolta a Quartnak: 1) Igaz, hogy lehet hamisítani a számlákat, és nehéz ellenőrizni a jogtisztaságot. "De van egyfajta alapvető bizalom a dj-k felé. Persze lehet, nem kéne. Sőt, tulajdonképpen jogos, nem lehet ellenőrizni - javasoljam is holnap a közgyűlésnek, hogy szűntessük be ezt a lehetőséget? Ezt szeretnék a tisztelt megkérdezett dj-k? Mert ha igen, semmi akadálya, hiszen nagyon fontos a felhasználók véleménye is..." 2) A kiadókról és engedélyezett promóciós felvételekről: "viszonylag ismerjük a kiadók helyzetét, lévén a Mahasz épp a kiadók érdekvédelmi szervezete. Nagy örömmel adnak írásos engedélyt a promo felvételeik játszásához - ezt még akkor is megtették, amikor a fizikai hordozóké volt a főszerep, ma meg aztán végképp. Számtalan konkrét eset is van rá, itthon és külföldön egyaránt, amikor egy-egy kiadó a jogkezelő felé igazolja, hogy valamilyen felhasználást ő engedélyezett." Szerinte egyébként "életszerűtlen" a napi 20-30 promóciós felvétel: "ennyit sem a világsztár DJ-k, de még a nagy kiadók A&R igazgatói sem kapnak egy nap alatt."
3) Természetesen nem szükséges hetente eljárni a Mahaszhoz a matricákért: "a rendszer alapja a rugalmasság és a bizalom - persze csak addig, amíg nem élnek vissza vele. Nyilvánvalóan ha valaki rendszeresen vásárol a Beatportról, van 100 lemeze ily módon felmatricázva, de az elmúlt két-három hétben vásárolt újabb tizet és azokat kiírta néhány lemezre, senki nem fogja üldözni, számonkérni emiatt. Majd ha összegyűlik egy pár darab, behozza azokat, beszélgetünk egy kicsit a Mahaszban, hogy mi újság a szcénában, iszunk egy ásványvizet, megnézzük a lemezeket, fölragasztjuk a matricákat, és 1-2 hónap múlva újra találkozunk (vagy postán ugyanez, ásványvíz nélkül)." 4) Jeszenszky Zsolt szerint a külföldi dj-k többsége nem vacakol azon, hogy saját zenéi után jogdíjat kell fizetnie, hanem simán kifizeti az éves díjat, főleg, mert tudja, mi van a "másik", alkotói oldalon. Természetesen itt is érvényesül a rugalmasság: ha valaki jogtisztán dolgozik, és van nála két-három írott lemezen egy-két saját zene, senki nem fogja ezért felelősségre vonni.
Jeszenszky Zsolt érveire egy általunk megkérdezett dj a következőt mondta: ha kénytelenek elfogadni a Beatportos stb. számlákat, de valódiságukat nem tudják ellenőrizni, akkor értelmetlenné válik a matricázás. A jogi szabályozás voltaképpen képtelen biztosan felismerni az illegális zenéket, ezért a "másolást" bünteti; ez a kategória azonban a feketepiacra lett kitalálva, és nem az internetes piacra és annak folyamatosan változó gyakorlatára. Beszélgetőpartnerünk aggályosnak nevezte a "rugalmasság" emlegetését is: mérlegelési jogköre szerinte a bíróságnak lehet, ha ezt ehelyett a Mahasz gyakorolja, akkor hatalomgyakorlási eszközzé válhat. Szerinte egyáltalán nem irreális a napi 20-30 promóciós zene, hanem valóság: jó pár, már külföldön is nevet szerzett dj rajta van külföldi promóciós cégek listáján, és ezek naponta küldik az új megjelenéseket, egy-egy e-mailban több számot is. A mai elektronikus és egyéb zenében tízezernél is több lemezkiadó is van, ezek jó része természetesen nem tagja a Mahasznak, de még a nemzetközi zeneipari szervezetnek, az IFPI-nek sem - és nyilvánvalóan nem látnak pénzt tőlük (aligha keresik meg éppen a magyar szövetséget). Ezért, szól az érv, aggályos, hogy a Mahasz az ő és szerzőik nevében próbál fellépni.
További problémát jelent, illetve az eddigiekből következik, hogy lehetséges: az átalánydíjas megoldás éppen a "kalózkodás" és nem a legális zeneáruházak felé tereli a dj-ket. Ha ugyanis valaki minden számot megvásárol internetes áruházakban, akkor akár az átalánydíj sokszoroság is elköltheti egy évben (informátorunk nagyjából ötszörösét tippelte) - ha pedig a drágább bakelitet választja, még többet. Egyszerűbb tehát befizetni a 90 ezer forint + ÁFA díjat, és onnantól torrentezni, vélte beszélgetőpartnerünk. A Mahasz véleménye azonban ennek éppen ellenkezője. A zeneipar nincs abban a helyzetben, hogy a felhasználókat, ez esetben a dj-ket valamilyen irányba "terelje": "futunk a lóval a vonat után" - írta a Quartnak Jeszenszky Zsolt. A meglévő, megállíthatatlan letöltéseket próbálják szabályozott keretek közé terelni, kriminalizálás helyett éppen azzal, hogy olyan pénzügyi konstrukciót dolgoztak ki, amiben lehetőség szerint az alkotók megkapják az őket megillető juttatást.
Kit érint mindez?
Mintegy tíz éve ellenőrzik a hatóságok a vendéglátóhelyeken, hogy legális felvételeket játszanak-e a dj-k; a mostani felzúdulás tehát nem pusztán emiatt van, hanem amiatt, hogy (homályos meghatározással) underground klubokban jelentek meg a Vám- és Pénzügyőrség munkatársai - bár Sipos Jenő ezredes, a VPOP szóvivője a Quart kérdésére azt nyilatkozta: "Az ellenőrzések folyamatosak, országos szintűek, meghatározatlan időtartamúan, minden kategóriát érintenek." Jeszenszky Zsolt szerint "sokan még mindig azt hitték, hogy ők érinthetetlenek, hogy 'ugyan már, ide úgysem jön senki, én úgyis a törvény fölött állok' stb. Ez az attitűd a budapesti szórakozóhelyek esetében fokozottan jellemző volt, s talán mostanra tudatosult, hogy 'hoppá, mégsem'."
A Mahasz munkatársa szerint "nem véletlen, hogy a dj-k túlnyomó többsége évek óta tisztességes jogdíjfizető, aminek persze az volt az ára, hogy jó páran 'lebuktak' az elmúlt években." Ugyanakkor Jeszenszky Zsolt emlegette azokat a dj-ket is, "akik nagy hangon kiabálják, hogy 'Beatport, Beatport!', közben meg vígan torrenteznek otthon - tisztelet a kevés kivételnek. De konkrétan tudjuk, azt is, hogy számos olyan dj, akik valóban legálisan töltik le a zenéiket, saját bevallásuk szerint hébe-hóba, mondjuk havi egyszer még ők is írnak ki torrent oldalakról, mert egyszerűen nem tudják máshonnan megszerezni az adott zenét. Semmi gond, egy-egy ilyen lemez után kifizetik a jogdíjat."
Az általunk megkérdezett, többféle műfajban játszó ("underground") dj-k különféleképpen nyilatkoztak. Volt, aki úgy vélte, hogy nagyjából az emberek egyharmada játszik rendszeresen "lopott" mp3-ból kiírt lemezeket, de aki kicsit is komolyabban veszi a szakmát, az nem teszi ezt, vagy legalábbis csak olyan esetekben, amikor képtelen máshogy megszerezni a zenéket. De vannak kivételek, még akár a legnagyobb nevek között is. De az írott cd-k kérdése mindenkit érint, minden műfajban, hiszen nincs olyan ember, aki ne kapott volna promóciós zenéket kizárólag az interneten. Mások szerint a zeneblogok (ahová lejátszható minőségben a szerzők engedélyével kerülnek fel a zenék), promóciós számok és a baráti árú internetes áruházak mellett "nem igazán van szükség lopásra"; ezért azok, akik nagyobb bulikban rendszeresen játszanak, azok jórészt vagy szinte kizárólag nem lopott zenéket tesznek fel. Mások úgy vélték, hogy vannak kezdő, tudatlan dj-k, akik nem törődnek azzal, hogy legálisan játszanak zenét; vannak olyanok, akik mondjuk a zenéik egytizedét szerzik be feketén; a nagyobb bulikban gyakran fellépő dj-k azonban kinézik maguk közül az "mp3-huszárokat" (erről egy másik dj viszont azt mondta: ő nem tapasztalt ilyet) - a szakma "teteje" majdnem teljesen legális, csak éppen ezt nem tudják Mahasz-matricákkal igazolni. Megint mások viszont úgy vélték, hogy "majdnem mindenki" játszik azért valamennyi fekete zenét. Jeszenszky Zsolt szerint viszont "a Beatportozó, saját zenéző, stb. underground szubkultúra egy törpe kisebbség", csakúgy, mint azok, akik kinézik maguk közül a letöltőket. Ebben a kérdésben természetesen ezeknél a véleményeknél pontosabb adat nem áll rendelkezésünkre.
Underground, mainstream, önszerveződés
Bár voltaképpen jogi kérdésekről van szó, azért a zeneileg nagyjából megfoghatatlan "mainstream-underground" ellentét megjelenik mindkét oldal érvelésében. Sokan úgy vélik, hogy Jeszenszky Zsolt a főként "mainstream" dj-ket tömörítő DJ Szövetség elnökeként "üzent hadat" az "undergroundnak", aminek konkrét működéséről nem sokat tud, hiszen az nagy mértékben eltér attól, ahogy például a Mahasz-tag lemezkiadók és az ő zenéiket játszó lemezlovasok ténykednek. Jeszenszky Zsolt is tett néhány megjegyzést lapunknak a "a tisztelt underground dj-kről", akikkel szívesen együttműködnek, ha "lejönnek a magas lóról, hangnemet és stílust váltanak, teljesen jogképzetlen, de nagyon 'szakértő', sok esetben igen primitív megnyilvánulások helyett ők is együtt akarnak működni, mindannyiunk közös érdekében. Ha megszűnik az elitizmus és az a hit, hogy ők törvények és más emberek fölött állnak, csak azért mert olyan zenéket játszanak le, amit eddig ötnél kevesebben hallottak, és nem degradálják azokat, akik viszont nagy közönségnek, népszerű zenéket nyomnak, akkor tényleg ki lehet találni jó és még jobb módszereket mindenki számára, a jogtulajdonosok jogainak és a felhasználók szempontjainak együttes figyelembevételével, a kölcsönös bizalom alapján."
Úgy tűnik, viszonylag elterjedt az a nézet, hogy Jeszenszky Zsolt azért indított "hadjáratot", mert az interneten keményen nekimentek a dj-vizsgával kapcsolatos vitákban. Az ügy a politikából indult, majd különféle lapokban és blogokon folytatódott: a DJ Szövetség szerint az eltörölt dj-vizsga ugyan nem volt jó, de ettől még valami másfajta vizsgára szükség van - sokak szerint viszont semmilyenre, és különben is, a DJ Szövetség tagjai is miket csinálnak! Aki kimaradt volna mindebből, a Konzervatórium rengeteg kommentet generáló blogbejegyzését, illetve ugyanott ezt az interjút olvassa el. Jeszenszky Zsolt a Quart kérdésére a "bosszú"-elméletet így kommentálta: "De miért is kéne bosszút állnom vajon? A vizsgával, szabályozással kapcsolatos ügyek a lehető legjobban alakulnak, egy illetékes minisztérium államtitkárával már tárgyaltam, és néhány nap múlva megyek a következőhöz. Kormányzati oldalon is tökéletesen rájöttek, hogy joghézagok vannak. Szerencsére a politika szintjén - pártoktól teljesen függetlenül - valódi, értelmes szempontok, hazai és EU-s irányelvek stb. döntenek, nem pedig az, hogy 138 vagy 142 a jó BPM, miért káromkodik a mikrofonba néhány népszerű dj, ki tudja a legmenőbb ismeretlen zenéket játszani, meg hogy mekkora művészet vagy sem a mixelés stb. De hozzáteszem, az a blogoszféra és általában az a közeg, amely felbolydult, és amely a leginkább anyázott, a lehető legnagyobb szolgálatot tette az ügyünknek, úgyhogy nemhogy nem bosszúval, hanem köszönettel tartozom nekik. Soha nem jutottunk volna ekkora nyilvánossághoz, ha nincs ez a nagy "cirkusz". Minden egyes ellenző-anyázó hozzászólás ráadásul külön jó szolgálatot is tett: általuk tökéletes, önmagáért beszélő bizonyítékaink vannak arra, hogy miért nem szabad az ilyen primitív, intoleráns, alpári módon megnyilvánulók (akik közül sokan dj-nek mondják magukat) számára lehetővé tenni, hogy mások befolyásolására alkalmas feladatkörben, nagy nyilvánosság előtt tevékenykedjenek - akár dj-ként."
Felvetődött, hogy ha jogilag nem vagy nehezen lehet megfogni, hogy mi jogos felhasználás és mi lopás, akkor valamiféle önszerveződés, "kamara" lehetne a megoldás. Úgy tűnik, többen gondolkodnak ilyesmiről "underground" oldalról, és természetesen Jeszenszky Zsolt is ebben bízik, az általa vezetett DJ Szövetség munkáját felhozva pozitív példának; "persze, utálnak is most minket sokan azért, amit csinálunk, de a fától nem látják az erdőt. És persze nagyon sokan hálásak is: azok a dj-k, akik tisztában vannak saját érdekeikkel, akik szeretnének ebből a munkából tisztességesen megélni. A szabályozást is pontosan ezért akarjuk: hogy a lemezlovasság felértékelődjön úgy erkölcsileg, mint anyagilag." De ettől még a valóságban nem tűnik úgy, hogy a közeljövőben nagy összeborulásra lehetne számítani.
Az ellenőrzések
A mostani ügyet kirobbantó konkrét esetben a Detective Kelly művésznevű dj volt az, akit a VPOP hatvan másolt cd-vel lemezestáskájában elkapott. (A cikket illusztráló képen egyébként nem ő látható, hanem egy külföldi ember.) Ő a Quartnak elmondta: negyed tizenkettőkor állt a dj-pultba a társaival szervezett bulin, és a jegyzőkönyv szerint fél tizenkettőkor jelentek meg a Vám- és Pénzügyőrség emberei, valamint a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének egy munkatársa, aki őket segítette. Beszámolója szerint egyébként a VPOP munkatársai korrektül jártak el. Először azt kérdezték, hogy van-e engedélye arra, hogy a helyen játsszon (mármint, ő legalábbis úgy értette, az eltörölt dj-vizsgát kérték rajta számon - de nem volt neki), majd átvizsgálták a lemezestáskáját. Hatvan darab másolt cd-t találtak nála; a dj kérdésünkre elmondta: volt köztük legálisan beszerzett és illegálisan letöltött is, valamint zenészbarátaitól kapott promóciós lemezek is. Valamilyen szinten persze tisztában volt a jogi problémákkal, de eddig nem törődött ezzel, ezért a megvásárolt vagy ingyen kapott zenék sem voltak a Mahasz által elismert módon felmatricázva. Detective Kelly egyébként azzal egyetért, hogy jogdíjat kell fizetni, és elismeri, hogy nem volt helyes dolog, amit csinált. Azonban soknak tartja a jogdíj összegét, ugyanis szerinte az underground szcéna feltörekvő fiataljai egy év alatt alig keresnek ennyit a dj-zéssel (és nem is a pénzért csinálják természetesen). Ha annyit keresne, mint egyes befutott és kommersz dj-k, akik szerinte ugyanannyit "vétkeznek", mint ő, akkor az első között lenne, aki az év elején befizetné a jogdíjat - így azonban nem tartja reálisnak, és úgy véli, hogy egy alacsonyabb összeget jóval többen fizetnének be. Mindenesetre ő kifizeti az idei éves jogdíjat is, belép a DJ Szövetségbe is a kedvezményért - hiszen semmiképpen nem akarja abbahagyni a dj-zést. A 60 másolt cd-ért kapott büntetéssel kapcsolatban azonban azt tervezi, hogy fellebbez.
A dj-társadalom tehát felbolydult, és lehet, hogy mindez a bulizókat is fogja közvetlenül érinteni. Egy ellenőrzés során ugyanis előfordulhat, hogy elhallgat a zene. Bár Jeszenszky Zsolt szerint arra törekszik mindenki, hogy ezt elkerülje, és ezért viszonylag (az éjszaka időszámításához képest) korán indulnak el az ellenőrök, de a második-harmadik helyszínre már később érnek. "Persze ha minden rendben van, nem hogy leállás nincs, de a közönség észre sem vesz semmit az egészből. Ha viszont a dj jogsértést követett el, és le kell foglalni a lemezeit", akkor persze ezt a bulizók is észlelik. Felvetésünkre, hogy ez az eljáró hatóságok számára nem jó PR, a következőt válaszolta: "nehogymár az eljáró hatóságon kérjük számon a PR-jukat... Mintha az öreg nénit lebasznánk a villamoson, amiért nem belülre rakta a táskáját az ülésen, a zsebtolvaj meg elrántotta..."
Idén is a Sensationnel kezdődik a nyár!
Ha már fergetegesre sikerült, akkor természetesen idén sem maradhat el - a 2009-es nyarat is a Sensation White indítja majd. A fehér brigádok május 16-án szállják meg a budapesti Papp László Sportarénát.
A lineup egyelőre még legyen titok, de annyit azért elárulhatunk, hogy lesznek a fellépők között bőven olyanok, akikért akár külön-külön is érdemes lenne egy egész éjszakát áttáncolni. A Sensation White persze nem csak a fellépőiről híresült el, hiszen a látvány majdnem ugyanennyire fontos - idén a víz, az óceán a vezető téma.
Információk:
kapunyitás: 20.00 (este nyolckor)
mainfield/küzdőtér megnyitása: 21.00 (este kilenckor)
showtime: 22.00–05.00 (este tíztől hajnali ötig)
Jegyek:
normál: 14 900 Ft
deluxe: 29 900 FT
a deluxe-jegyekben benne: két különterem, melyekben ingyen ásványvíz- és gyümölcsfogyasztás, illetve fizetős büfé; külön bejárat és ruhatár; lelátók a küzdőtér területén
További információ:
Sensation White-oldal magyarul:
http://www.sensation-white.hu/
A nemzetközi honlap:
http://www.sensation-white.com
Vámosok razziáznak a Dj-knél
A múlt hét végi razzia során volt, akinek 180 ezer forintjába került, hogy másolt cd-ket pörgetett a dj-pulton. A vámosok és a jogvédő szervezetek valóban rászállnak a lemezlovasokra. Ígérik, egy korszak véget ér. Detective Kelly, azaz Lengváry Norbert alig negyed órája játszott szombaton a budapesti Mono Clubban, amikor páran felvilágítottak zseblámpával a dj-pultra, majd lekapcsoltatták vele a zenét: razzia. Mivel írott cd-ről játszott, és mivel egyiken sem volt rajta a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének sorszámozott, hologramos címkéje, illegális felhasználásért megbüntették: lemezenként 3 ezer, összesen 180 ezer forintra.
A normál esetben, önként fizetendő összeg ennél csak kicsit kevesebb. A lemezenkénti jogdíj a tavalyi bruttó 1920 forintról az előzetes tervezet szerint idén 2160 forintra nő. A nagyüzemben játszóknak érdemes inkább évi átalányt fizetni, amelynek összege szintén emelkedik: 96 ezerről 108 ezerre – ráadásul a jogszabály kihirdetése után 30 napon belüli, egyösszegű fizetéskor is 10 százalék kedvezményt adnak a 2008-as 15 százalék helyett. Aránytalanságok A díjfizetéssel igen, a jelenlegi tarifarendszerrel azonban már nem ért egyet Hargitai András, aki a dj-zés mellett internetes zenekiadót is működtet. „Alapból nem lennék ellene, de adózik utánunk a hely, adóznak a hangfalak után, adózok az üres cd-k után. Adózzak még azután is, hogy használom azt, ami után adóztam?” A MAHASZ saját szemszögéből pozitívnak látja az elmúlt évek fejleményeit: a dj-k egyre inkább maguk is értik, hogy a zene nincs ingyen. „Biztos sokan nem szeretnek fizetni, sem a zenéért, sem a kifliért, de attól még ez a világ rendje.” |
Niki Belucci Videó interjú
Niki Belucci múltja mindenki elõtt ismert. De arról keveset tudunk, hogy dj –ként hatalmas sikereket ér el és jórészt csak külföldi fellépése van hétrõl hétre. A többi kiderül az interjúból… Jó nézelõdést!
Nikola az első magyar producer a legendás Defected kiadónál
Nikolának ezzel egy régi álma valósul meg
Még talán ki sem hűlt annak az előző hírünknek a helye, amely arról szólt, hogy Nikola berobbant a magyar köztudatba és máris örömünkre szolgál bejelenteni, túlzás nélkül állíthatóan egyik legnagyobb hazai producer által elért sikert. Nikola február végén a Defected világhírű kiadónál jelentet meg.
A Soulsearcher- Can't Get Enough track eredetileg 10 évvel ezelőtt jelent meg a Defected gondozásában. Most sok idő elteltével újra kiadják, Nikola & Hy2rogen illetve Henrik B. remixekkel jelenik meg az anyag.
Nikolának ezzel egy régi álma valósul meg, mert pályája elején ez a track mérföldkőnek számított, de azt a tényt sem hallgathatjuk el, hogy ezzel ő az első magyar producer, akinek produkciója jelenik meg a legendás Defected kiadónál.
Nikola az új sikert sikerre halmozó magyar producer
Nemrégiben jelent meg az 1Trax-nál (ami a Milk & Sugar duó, MN2S kiadójának az al-labele) Mannel & Nikola közös remixe a Daley Padley-Tigerstyle címû felvételébõl. Az EP-rõl ez a remix produkálta a legjobb eladást, sõt az õsszel megrendezett Amsterdam Dance Eventen (ADE) az MN2S hivatalos samplerére is felkerült a remix. Angliában pedig egy zenei netes oldalon a hónap zenéjének választották.
Néhány várható megjelenés az idei évben Nikolától:
Nikola & Farren Amani feat. Kweku- We Can Make It Through
Ehhez a dalhoz készít D.O.N.S & DBN rmx-et amelyre még nem volt példa, hogy a sikeres duó egy magyar producernek remixeljen.
Thomas Gold & Menck-Everybody Be Somebody (Hy2rogen & Nikola Remix)
ez a kiadvány a Német Ministry Of Sound-nál jön ki.
Jerry Ropero & Matty Menck-Club Bizarre (Hy2rogen & Nikola Remix)
Jerry Ropero saját kiadójánál az Interlabel-nél jön ki a közös munka.
D.O.N.S feat. Terri B.-You Used To Hold Me (Hy2rogen & Nikola Remix)
A Kingdom Kome Cuts égisze alatt jelenik meg a szerzemény.
Patric La Funk-Restless (Mannel & Nikola Remix)
Ez a közös remixük az Opaque Records-nál lát napvilágot.
Külön érdekesség, hogy a srácok soron kívül kaptak felkérést erre a remixre. A meghirdetett remix pályázat ellenére a kiadó tulajdonosa velük is szeretett volna együtt dolgozni így õket versenyen kívül kérte fel a munkára. Azóta ez a felvétel megfordult már Noir, Patric La Funk vagy éppen Paul Thomas kezei alatt.
Nikola februárban
Albániába és Lengyelországba látogat
a helyi szervezõk meghívásának eleget téve. Ígéri ezekrõl beszámolók formájában értesülni fogtok.
Lemondott Bárány Attila
Bárány Attila szerdán lemondott a DJ szövetség alelnöki posztjáról, amennyire a közleményből kiderül, azért, mert rengeteg támadást kapott a pultbeli viselkedése - konkrétan a káromkodás - miatt, és nem szeretné, ha ezzel a DJ Szövetséget és annak céljait jellemtelen támadásoknak tenné ki. Bárányt hamarosan kifaggatjuk egy interjúban, addig is következzen a DJ Szövetség hivatalos közleménye:
„A DJ Szövetség - Magyar Lemezlovas Egyesület ezúton értesíti a tisztelt sajtót és közönséget, hogy Bárány Attila a mai napon lemondott Szerveztünkben vállalt alelnöki posztjáról. A lemezlovas nem szeretné, hogy ha a fellépésein látható,a közönség körében népszerű, a mai bulvár típusú igényeket szem előtt tartó, show jellegű műsora alapján a Magyar Lemezlovas Egyesület által kitűzött célokkal ellenséges, demagóg és felületes megnyilvánulások számára ezáltal támadási felületet teremtene.
Bárány Attila több mint 20 éves pályafutása során mindig a szakmai és etikai követelményeket maximálisan szem előtt tartva tevékenykedett, a lemezlovasság mint szakma fortélyait tökéletesen ismerő DJ-ként az ország egyik legnépszerűbb lemezlovasává, showman-évé nőtte ki magát.
A Magyar Lemezlovas Egyesület elnöksége szomorúan veszi tudomásul, hogy a Magyarországon sajnos oly jellemző irigység, a mások sikere iránt érzett féltékenység és a szakmai hátteret egyáltalán nem ismerő demagógia ismételten győzedelmeskedett. Szervezetünk továbbra is a szakma és annak művelői iránt támasztott elvárások vitán felül hiteles képviselőjének tartja Bárány Attilát, fellépésein tanúsított - egyébként szakmailag kifogástalan - show-jellegű magatartása mellett is.
A Magyar Lemezlovas Egyesület alapvetően nem találja helyesnek a nyilvánosság előtti káromkodást, mint ahogy például a Fábry Sándor showműsorában elhangzó egyes obszcén megnyilatkozásokat sem, de ahogyan az ilyen megnyilvánulások Fábrynál is az adott közegben szórakoztatóak, s nem degradálják a humorista egyébként vallott értékrendjét, úgy Bárány Attila elszólásaiból sem lehet következtetéseket levonni sem szakmai, sem emberi tisztességére vonatkozóan.
Mindemellett a lemondást természetesen elfogadjuk, s további szakmai sikereket kívánunk Attilának a klubokban.”
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.